Nyheter

30 October

Vilket utgivaransvar har Google för de annonser som de säljer och publicerar?

Utan hjälp av Google adwords hade inte de oseriösa falska låssmederna haft några kunder.
SLR tycker det känns rimligt att Google har ett utgivaransvar för de annonser som de säljer och publicerar.
Vi lyfte frågan i Aftonbladets morgonprogram.

Titta på inslaget i från Aftonbladet TV Morgon

30 October

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees program för snabba gräv.
Medan klockan tickar ner synar programledaren Robert Aschberg och reportern
Natalia Kazmierska maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

Fenomenet med oseriösa låssmeder har länge funnits världen över och har nu etablerat sig i Sverige.

Låsföretagen annonserar på Google och utlovar på sina hemsidor låga priser och snabb service. Verkligheten är dock en annan, där en enkel låsöppning kan ta uppemot timmar. Dörren borras eller sågas sönder och lås sätts in, som sedan inte fungerar. Priset som först uppgetts vara lågt, visar sig landa på över tio gånger det angivna priset.

Efter utfört arbete, blir ofta telefonnumret inaktivt till låssmeden och hemsidan plockas ned.

– Det har blivit rätt så vanligt att man blir lurad. Vad vi egentligen inte känner till från polisens sida är hur stor omfattningen är, säger Peter Enell, kommunpolis på Kungsholmen.

Han tror att mörkertalet över drabbade är stort. Peter Enell har i samband med grannsamverkan i sitt polisområde stött på oseriösa låssmeder. Hans uppfattning är att få anmäler när de blivit utsatta.

– Man kanske känner sig dum och därför inte gör en anmälan, eller inte är så noga just i det läget och bara vill komma in i sin bostad, säger han.

Företagen försvann efteråt
200 sekunder har pratat med fyra personer som blivit drabbade av låsbedragarna. Berättelserna liknar varandra, en kvinna fick betala 11 000 kronor för två lås som kostat under tusenlappen styck. Ett par fick sin dörr förstörd när en oseriös låssmed borrade sönder låset. Kvittot som gavs på plats, hade ett organisationsnummer på sig till ett passivt företag. Företagen gick sedan upp i rök.

Lova Waters är en av dem som blivit utsatt. Under tiden som låssmeden försökte öppna hennes dörr, sms:ade hon sin sambo ”Han vet nog inte vad han håller på med”.

– Dörren fick skråmor och jobbet var brutalt utfört. Vi fick betala 6 200 kronor, vilket är överpris. Det värsta var att känna sig så lurad och utsatt. Man godtar priset, trots att man förstår att det är fel, säger Lova Waters.

Lova och hennes sambo polisanmälde händelsen, men förundersökningen lades ner.

– Polisen kunde inte göra något utan hänvisade till konsumentköplagen. Det kändes skitsurt, men jag är inte förvånad samtidigt, säger Lova Waters.

Ser ett mönster
Såväl polisen som “Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund”, SLR, ser en koppling till att de oseriösa låssmederna jobbar organiserat. De telefonnummer som uppges på företagens hemsidor börjar ofta med samma tre siffror och den som svarar i företagens telefonväxel, är samma person på samtliga företag.

– Vi får en känsla av att det är något större organiserat bakom det här. Det ger en osäkerhet för våra medlemsföretag, säger Benny Jansson, ordförande i SLR.

När 200 sekunder ringer runt till auktoriserade låssmeder i Stockholm för att prata om situationen, bekräftar flera samma osäkerhet. De vill varken medverka på bild eller i programmet, då de är oroliga för sin säkerhet.

– Vi försöker få till en statlig reglering för att råda bot på detta, nu får det vara nog, säger Benny Jansson, ordförande i SLR.

Källa: Aftonbladet

Se programmet 200 sekunder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8bX5A/oseriosa-lassmeder-blaser-kunder--med-fulmetoder

09 October

Läs senast numret av Säkerhetsinstallatören digitalt.

Klicka på länken här -öppnas i nytt fönster.

Vill du fortsättningsvis kostnadsfritt få den tryckta tidningen direkt i din brevlåda så skicka ett mail till

kansli@slr.se

Vil du läsa tidigare utgåvor av tidningen klicka här

05 June

Läs senast numret av Säkerhetsinstallatören digitalt.

Klicka på länken här -öppnas i nytt fönster.

Vill du fortsättningsvis kostnadsfritt få den tryckta tidningen direkt i din brevlåda så skicka ett mail till

kansli@slr.se

Vil du läsa tidigare utgåvor av tidningen klicka här

29 May

Falska låssmeder har börjat lura kunder i flera svenska städer.
Nu varnar branschen och polisen för att kunder luras att betala tiotusentals kronor - utan att ens få låset fixat.
– Jag måste medge att jag inte är smartare än en simpel bedragare,
säger Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi, och en av de lurade.

 

Falska låssmeder har etablerat sig i Sverige. 

Fenomenet har tidigare förekommit i bland annat USA, men sedan i höstas har flera kunder drabbats i flera svenska städer.

Branschen slår nu larm och varnar kunder för de nya bolagen - som marknadsför sig via Google-annonser. Hemsidorna för de "falska låssmederna" kommer därför ofta högst upp när man söker efter låssmeder.

– Det har börjat i Stockholm, men nu har det spridit sig. Vi har också sett det i Nyköping och i Göteborg, säger Benny Jansson, ordförande för Sveriges lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund, SLR, en rikstäckande organisation för låsmästare.

Så lurar bedragarna utsatta kunder
En som drabbats för de nya, falska låssmederna är Torbjörn Tännsjö, 70.
– Jag hade bråttom i väg, och kunde inte låsa dörren. I sådana situationer är man skör och känslig. Vi googlade - idiotiskt nog - på en låssmed, och fick tag på en som kom hit, säger Torbjörn Tännsjö, till vardags professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet.
Personen som utgav sig för att vara låssmed tog ner låset för att gå igenom det, vilket skulle kosta 2 000 kronor. Efter en stund uppgav han att han lagat låset.
– Då sa han i stället att det kostade 8 000 kronor. Man är rätt ställd när man får ett sånt besked, men jag vågade inte bråka och jag var stressad, säger Torbjörn Tännsjö.
Kortmaskinen fungerade inte, utan Torbjörn Tännsjö fick swisha pengarna. Och kvittot som "låssmeden" skrev var försvunnet när han lämnat.
Kvar var bara ett trasigt lås - och en lurad professor.
– Där stod jag med lång näsa. Och dagen efter märkte vi att det nya låset inte ens fungerade. Så vi fick byta ut det igen, den gången för 5 000 kronor. Men då fick vi i alla fall ett fungerande lås.

Polisens varning: "Ta inte första bästa"
Organisationen SLR säger att de falska låssmederna riskerar hela branschens, och yrkets, rykte.
Även polisen varnar för den nya typen av bedragare.
– Blir man av med nycklarna och behöver komma in i sin lägenhet - anlita inte första bästa från internet. Kontrollera ordentligt och var noggrann med vad det kommer att kosta, säger Peter Enell, kommunpolis på Kungsholmen i Stockholm, där man uppmärksammat problemet sedan ett par månader.
Kan det här vara brottsligt?
– Det kan innefatta brottslighet. Det kan vara så att de här bedriver firman svart. Det finns också tecken på att man kommer från utlandet och bedriver rörelse utan att vara registrerade. Med tanke på prisbilderna man levererar kan det tangera bedrägeri också.

Branschen efterlyser lagändring
Låssmedstjänster är inte skyddade eller reglerade i lag. Det innebär att vem som helst i praktiken kan utge sig för att vara låssmed.

Sveriges lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund vill nu se en förändring av det. 

– Nu aktualiseras frågan om en offentlig auktorisation eller en reglering för att få utöva låssmedsyrket, säger Benny Jansson.

Men oavsett offentlig reglering - en som inte kommer bli lurad av de falska låssmederna igen är Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi.

– Och jag hoppas att ingen annan ska gå på det här. Man ska aldrig skaffa sig hjälp från en låssmed om man inte vet vem man har att göra med, säger han och avslutar:

– Jag har ägnat hela mitt liv åt studier i stort sett, kritiskt och systematiskt. Men jag måste medge att jag inte är smartare än en simpel bedragare.

Källa: Expressen - Brottscentralen


Läs hela artikeln och se på TV-intervjun med Torbjörn Tännsjö

 SÅ SKYDDAR DU DIG - ÅTTA TIPS

  • 1. Kontrollera att telefonnumret till företaget är offentligt. Går att kontrollera på exempelvis Eniro eller Hitta.
     
  • 2. Företaget ska ha en adress och ett organisationsnummer

  • 3. Finns ett företagsnamn? Detta återfinns i så fall på både arbetskläder och servicebil.

  • 4. Begär legitimation och notera namn och nummer.

  • 5. Kräv alltid ett kvitto från det företag ni anlitar. Det ska innehålla samma företagsnamn och organisationsnummer som du tidigare kontrollerat.

  • 6. Begär att få betala med kontokort/swish eller mot faktura, om företaget har sån tjänst. Kontrollera även här att mottagaren har samma företagsnamn.

  • 7. Begär prisuppgift innan arbetet påbörjas.

  • 8. Ett enkelt tips är att anlita ett låsmästarföretag som är auktoriserat av Sveriges lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund (finns att hitta på slr.se).

  • Källa: Sveriges lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund, SLR
Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.